Projekt Sejlbåd

Her på siden kan I følge med i projektet.

 (Projekt start nederst på denne side)

 

Så er det en realitet, nu ligger den i Esbjerg lystbådehavn på plads nr. 160

 

Af : Mickey & Flemming - Sidste nyt  7. Juni 2003

Endelig var dagen kommet, båden skulle i vandet. Mickey havde bestilt vognmand til kl. 12.00 Lørdag d. 7. Juni. Fredag aften og Lørdag morgen gik med at få det sidste klar, vi nåede også det lige inden kl.12.00 .... Men F..... om ikke det begyndte at regne kl.11.50 det regnede ikke bare, det styrtede ned......!! sådan noget hagl, men der skal mere til at slå os ud, så i kom den.

 

Af : Mickey & Flemming - Sidste nyt  Juni 2003

Billedet tv : Lugen til kahytten efter den har fået behandling af en kærlig hånd, slebet, olieret og messing poleret 

Nederst tv : Ekkolod og El-tavle

Nederst th : Gps monteret

 

Af : Mickey & Flemming - Sidste nyt  Maj 2003

Der er sket en del på det sidste, så vi er lidt bagefter med opdateringer her på siden. Men vi kan jo ikke komme uden om, at Sommeren nærmer sig, og når solen skinner trækker det alvorligt i én for at få båden i vandet. Vi har i mellemtiden været på havnen et par gange for at lave den nye bådebro. d. 15. Maj 2003 skulle den være færdig, hvilket ikke var mange dage galt, udover det er der enormt mange ting som mangler at blive lavet ved båden før vi kommer i vandet. 

 

Besøg og øl pauser skal der værre plads til. Et herligt gensyn med Kent og Trina. Resultatet menes så vidt at være godkendt.!!
El-installationen skulle lave om. Nye lanterner, batteri, dykpumpe, håndvask pumpe og armatur, instrumenter osv. Det ene førte til det andet, så vandafløb fra håndvask og lænsepumpe er ligeledes lavet om. 

Dette medførte at vi lavede et lille ”elskab”,  vi kunne betjene diverse elektriske instrumenter og lanterner.

Vi har ligeledes investeret i et herrer Ekkolod fra USA samt et drejebeslag til GPS’en.  

Så denne installation gav en del rod i kahytten, som man kan se på billedet.

Øl dåserne dem aner vi ikke hvor kommer fra......!!!

Mast beslaget skulle også erstattes, eftersom intet er standart på denne båd så skulle denne også speciel fremstilles.

Her er Mickey ved at justere det sidste på den nye flotte rustfrie mast fod.

 Riggen skulle klargøres, så vi lavede en prøvemontering af masten. Selv om de tidligere ejer havde investeret i nye wire var det behandlet i sådan grad at en 80% udskiftning var nødvendig. Alle rig dele var ikke med i købet. Top beslaget på masten skulle ligeledes ”lige” efterses. 3 timer senere var 3 ruller renset. (Rullerne hvor storsejl og fok fald køre i.) Frygtelig Hagl..!!  Nå men vores lille båd begyndte at ligne et herrer skib og da mast, bom og wirer blev monteret synes selv vores piger godt om resultatet.

Så er vi endelig i gang med at fuge, vi er meget spændt på resultatet.

 

Lige nu ser det ikke særlig godt ud, nu venter slibe arbejdet. Der gik mere fugemasse til end beregnet, så vi måtte indkøbe yderligere 5 patroner.
Roret og rorpind skulle repareres. Vi fik fremstillet et speciel beslag, som skulle holde roret på plads, under vandet. Over vandet var rorpinden gået op i limningen, og var knækket ved foden den kunne ikke redes. Millimeter præcist blev rorpinden kopieret og står til dato for den pæneste genstande på båden.

Teak sædet er lagt op som baggrund, som mangler den sorte fuge. Når sædet får olie skal ror og sædet nok komme til at stå flot sammen.

 

Vi skulle lige se hvordan det kommer til at se ud - her dørken lagt i uden sort fuge - det bliver spændende at se det færdige resultat, men der er desværre et par timers arbejde endnu.

Vi havde egentlig forventet at båden skulle i vandet i uge 20 men eftersom vejret har drillet og stadig gør det, er Stabelafløbningen udsat til bedre vejr forligger. (det er altså også nemmere at lave de sidste mangler hjemme i baghaven contra i havnens gyngede underlag. 

Vi vender tilbage med mere nyt om Stabelafløbningen

 

 

Af : Flemming - Sidste nyt  20-05-2003

Endnu engang er vi bagefter med opdateringer her på siden, der er sket meget siden sidst. Påsken gik med at skrabe og slibe gammel bundmaling af, og til sidst fik vi da den også malet. Skrabe og slibe arbejdet var et hårdere stykke arbejde end forventet.....men det kan også skyldes, at en enkelt dag gik der vist for mange øl i det....men hvad..!! nu er båden blevet grundet og malet. 

Så er vi startet, det er godt vi ikke ved hvor lang vej der er endnu.....!!
Det skrider da fremad, arbejdes tempo = slow
Der blev slebet.............
...............og slebet...........
...........og skrabet......
.............og der blev holdt øl pause.
Maler arbejdet tog en brøkdel af den samlede tid 

Tidsforbrug i %  :

Maler arbejdet 5% af tiden 

Pils Pauser 90%

Skrabe og slibe arbejde ca. 5% ........NEJ, det var vist omvendt..!!

Endelig færdig...
Resultatet er vel udmærket, det mener vi i hvert fald selv.

 

Af : Flemming - Sidste nyt  29/03-2003

Så er det vist på tide at få opdateret siden igen, men årsagen er, at projektet har stået stille her i vinter månederne. men imellem tiden har vi jo fået plads i Esbjerg Havn, det er blevet besluttet i Esbjerg Søsport at udvide med ca. 35 nye pladser. Arbejdet består nu i at få dørken og bænken lavet agter, vi har indtil videre brugt ca. 70 mandetimer og  2 kasser pilsner..........

Også har vi udliciteret 2 opgaver, den ene er roret som var knækket ved foden. Paul er ved at løse denne opgave. Den anden er mast foden, og den står Stefan for at få lavet i rustfri. 

 

 

 

Der er blevet brugt meget tid på at tilpasse alle teak lister.

 

En tilfreds mand !!

 

Det skal nok blive godt når først det hele bliver færdig og der kommer den sorte fuge i.
Øl pause................igen !!

 

Af : Flemming - Sidste nyt  12/12-2002

Lørdag den 7. December

Mickey fandt en annonce i Den Blå Avis, hvor der var nogle teaktræs liste til salg, og det lød billigt.. 4,- pr. meter, så vi besluttede at køre derop. Vi skulle næsten helt til Lemvig - hvilke minder ! - men det var det værd. Det viste sig at manden havde købt et lager af teaktræ fra et værft, der var gået konkurs, der var et stort udvalg og vi købte ca. 140 meter for 400,- 

Listerne skal bruges til dørk og bænk agter. Det er meningen at listerne skal monteres på en vandfast plade, og imellem listerne skal der lægges en gummifuge.

 

Nye billeder 12/12-2002

 

 

Afhentning af båd i Middelfart

 

 

Ankomst til Esbjerg, Torvegade

 

 

Aflæsning af båden, så er det bare med at komme i gang med renoveringen. Der kommer  nok til at gå et par timer med det, og i mens det står på, så glider der nok et par "vand" ned.

 

Nyt billede 25/11-2002

 

Mariner 15 HK 

Motoren er fra 1999 og eftersom den har siddet på båden hele sommeren, trænger motoren til maling nederst på benet. Håndtaget er en kombination af gas og gear, hvilket er lidt ude af justering. Brændstof tanken består af en 20 liters metal tank. Den har været startet op og går umiddelbart godt, og er rimelig støjsvag, vi har jo været vant til en lidt mere støjende motor!!!.. og lidt mere power. Men når vi mangler lidt fart, så kommer den over på gummibåden og efter sigende vil den sejle omkring 25 knob, så hvis vi er ved at løbe tør, (altså for øl) så kan vi komme hurtigt frem.

 

Af : Mickey - Sidste nyt 14/11-2002

Lørdag d 2. november.

Tidsplanen var stram. ca. 45 stammer á 3m. skulle saves op så båden kunne komme hjem. Opgaven var større end vi lige havde forventet, så det nåede at blive mørkt inden vi blev færdige. Da havde to motorsave også kørt uafbrudt i ca. 4½ timer. Skønt at værre nabo. Dagen blev afsluttet med manér hvor menuen stod på sparreribs, 1½ kasse pils, og en glad tur i byen som først sluttede 4.30. Dagen efter (huuuuuuuu, damn en afterburner) skulle der så stables stammer, hvilket nok var den bedste medicin imod gårsdagens udfoldelser. 

Fredag d. 8. november

Dagen før hjemkomsten, skulle der gøres klar. Eftersom jorden, hvor båden skulle stå, var meget fugtig og blød skulle vi have lagt lidt fliser ned.

Lørdag d 9. november. 

Endelig kom dagen hvor båden skulle hjem. Vi var vildt spændte på at se båden igen, og ikke mindst på at få den med hjem.

Kl. 7.15 var der afgang mod Middelfart. Båd transporten ville komme kl. 9.00 og vi skulle lige pakke div. remedier sammen inden, heriblandt mast og bom. Kl. 8.30 dukkede bådens taxi op og 30 min. efter var båden på vej mod Esbjerg. Skønt. Turen hjem blev fejret med det første sne i år ( ½ meter sne), som altid er den første sne pils den bedste.

Kl. 10.30 ankom båden til Torvegade, hvor resten af dagen blev brugt til at tømme båden for "lort" samt rengøring. Det var imponerende hvad der gemte sig i den. Alt lige fra body shampoo til gammelt rusten værktøj. 3 store bæreposer med alt muligt grej.

Vi er nu i gang med at danne os et overblik over hvad der skal laves på båden inden søsætningen til foråret.

Tirsdag d. 19. november 

Medlemsmøde i Esbjerg Søsport, vedr. udvidelse af lystbådshavnen. Situationen er den at vi pt. er uden plads i Esbjerg og er i kø som nummer 35 til en plads, i en havn hvor der ikke er flere pladser i. så vi håber at der vil være bred tilslutning om udvidelsen.

Billeder fra d. 2. November

 

 

 

 

 

Af : Flemming - Sidste nyt 31/10-2002

I længere tid har vi været på jagt efter en gummibåd, så vi har mulighed for at komme på land, når vi ligger for anker f.eks. på Skallingen. Vi fandt en båd i den Blå Avis, hvor der havde været monteret en 15HK Mariner. Den er med oppustelige pontoner og V-bund, demonterbar træbund, 2,85 m lang og kan belastes op til 400kg, så det passede jo perfekt. Det er jo vigtigt at der er mulighed for proviantering, især væske.......! også når man er til havs.

Mickey afhentede gummibåden Lørdag d. 26/10

Udfra stand og de 2500 kr. vi gav for den mener vi det er rimelig billig. Forrige ejer har haft den i 2 år og de købte den som en demo model. nypris i dag er omkring 12.500 kr.

Og i dag er der blevet arrangeret transport. Båden transporteres til Esbjerg  Lørdag d. 9. November. Inden da skal Mickeys brænde stabel saves op og flyttes. Lørdag d. 2. Nov. starter vi to motorsave op og få det klaret, så der bliver plads til båden.

 

 

Af : Flemming - Sidste nyt 6/10-2002

Byttehandlen blev accepteret fra begge parter, og Lørdag den 5. Oktober blev vores speedbåd afhentet, og vi fik sejl og påhængsmotor overdraget. Senere når vi får arrangeret en transport fra Middelfart til Esbjerg, vil vi hente sejlbåden. Planen er at sejlbåden placeres i Mickeys have, når han engang for flyttet en "lille" stabel brænde. Her vil den så blive stående indtil den skal i vandet til foråret. 

Til foråret skal den klargøres til sejlsæsonen.  

Ejer af speedbåd i perioden : 10/5-1990 - 6/10-2002

 

 

Af: Mickey & Flemming  2/10-2002

Vores gode gamle speedbåd vil med stor sandsynlighed blive udskiftet med en sejlbåd, mærket VALIANT 18"

Et besøg på en hjemmeside i uge 39 - hvor båden var til salg -  virkede interessant, og vi besluttede os for at køre kigge på båden. Lørdag den 28. September kørte vi mod Middelfart. Efter længere tids forhandling blev vi enig om at bytte lige over, med vores speedbåd. Vi fik sejlbåden inkl. mast, sejl og en 15 HK påhængsmotor, en Mariner fra 1999

 

Billeder fra Middelfart da vi var over og se båden.

Agter, nedgang til kahyt

 

 

 

 

 

Agter